Chapelle des Ursulines
Beschrijving
De Ursulinen arriveerden in Niort in 1631, kochten hun eigendom in 1636 en bouwden een kapel. In Luçon was de rol van de Ursulinen vooral gericht op de opvoeding van jonge meisjes. De huidige indeling van de kapel werd voltooid aan het einde van de 17e eeuw, onder het bisschopsambt van Mgr. de Barillon, een bisschop met een grote belangstelling voor kunst en architectuur. Het cassettenplafond is bedekt met een enorme geschilderde decoratie met de instrumenten van de Passie van Christus, talrijke bloemmotieven en vele muziekinstrumenten. Er zijn ook drie altaarstukken.
Er zijn niet genoeg documenten om aan te geven wanneer de kapel werd gebouwd of gedecoreerd. We kunnen het werk in zijn geheel plaatsen aan het einde van de 17e eeuw, verwijzend naar enkele van de aanwezige elementen (schelpen, stijl, altaarstukken). De namen van de bouwers, beeldhouwers en decorateurs zijn ook onbekend.
Het plafond van de kapel is 33 m lang en 7,50 m breed. Het is uniek in het westen van Frankrijk. Documenten vermelden echter het bestaan van kapellen met altaarstukken en beschilderde plafonds in andere instellingen die beheerd werden door de Ursulinen van Jezus.
De kapel werd in 1975 gerestaureerd. De decoratie is rijk aan symbolen. Het centrale altaarstuk is gemaakt van marmer (zuilen) en beschilderde steen die marmer imiteert. Om het plafond te ontdekken zullen we één paneel per keer bekijken, beginnend vanaf de achterkant van de kapel. Deze benadering kan een betekenis onthullen: "Van de aarde naar de hemel...".
Muziekinstrumenten: Aan de straatkant: een positief blaasbalgorgel - een harp - mandolines
Aan de kant van de binnenplaats: een viola da gamba (geplaatst tussen de benen van de muzikant) - een slang (houten instrument, bedekt met leer, met gaten, dat in het midden van de 19e eeuw verdween) - de gitaar. In het midden zingen de engelen de glorie van God "Gloria in excelsis Deo...".
ANDERE BEZIENSWAARDIGHEDEN VAN DE KAPEL.
De twee altaarstukken aan de zijkant. Ze zijn van steen. De beelden die in de centrale nis stonden en de kleine zijsteunen ontbreken.
De Maagd en het Kind. Stevig polychroom houten beeld uit het begin van de 19e eeuw. Het toont Jezus die ontsnapt aan zijn Moeder. Of dat Maria haar Zoon aan de wereld schenkt.
De 3 schilderijen aan de straatkant. Dit zijn scènes uit het lijdensverhaal, paarsgewijs opgesteld. Ze dateren uit de 18e eeuw. Je kunt ze zien: Jezus op de Olijfberg (de apostelen slapen) / De kus van Judas. - Verschijning voor de hogepriester Kajafas / Petrus' verloochening (er is een haan te zien in een raam). - Verschijning voor Pilatus / Jezus wordt weggevoerd om gekruisigd te worden.
"De Kruisiging": een schilderij uit de 18e eeuw. "De Aankondiging", een doek uit de 19e eeuw dat lange tijd in het midden van het centrale altaarstuk was geplaatst in plaats van Zuster Angèle Mérici (Dit laatste doek was opgeslagen op een zolder in de instelling.
De marmeren plaquette aan de achterkant van de kapel, aan de kant van het college, herdenkt het offer van elf Ursulinen die weigerden de eed af te leggen op de Burgerlijke Grondwet van de Geestelijkheid in 1790 en stierven door verwaarlozing in de gevangenissen van Celles-sur-Belle, Niort, Fontenay-le-Comte en Noirmoutier. Deze gedenkplaat werd in 1991 ingezegend door Mgr. François GARNIER.
- Groepen geaccepteerd
- Types : historische plek of monument
Plaats
Bezoek
Talen bezoeken
- Frans
Single
Groepen
Tarieven / uren
Gratis
Opening
Het hele jaar geopend